امام زمان قلب عالم است
همانطور که نمیشود قلب یک لحظه از کار بایستد و تمتم بدن به او وابسته است
همینطور هم نمیشود امام زمان لحظه ای در عالم حضور نداشته باشند
وطبق روایت:
اگر حجت نباشد زمین اهلش را در خود فرو میبرد
علم میراث پیمبران و ثروت میراث فراعنه
از دانش به دلیل بخشش کم نمیگردد ولی از ثروت چرا
ثروت به نگهبان نیاز است ولی دانش نه
مال دنیا با مرگ از انسان جدا میشود ولی دانش انسان فنا ناپذیر است
دانش ویژه مومنان ولی ثروت پیش پا افتاده است و هر فردی (مومن و کافر میتواند ان را کسب کند)
همه مردم به دانشمندان نیازمندند ولی به ثروتمندان نه
علم نیرو بخش انسان در گذر از سعادت و رسیدن به بهشت است در حالی که مال ومنال سدی در این مسیر است
بازرگانی ثروتمند تجارت گندم میکرد.انباری بسیار بزرگ دست و پا کرده بود
و کیسه های گندم خویش را در ان ذخیره میکرد. او
روز به روز بر این گندم ها می افزود و گمان میکرد چقدر گندم
انباشته است!غافل از انکه موش دزد و حیله گری به انبار او زده
وهر چه او ذخیره می کند این نابود میسازد و از بین میبرد
چیزی نگذشت که بازرگان بر سر حساب امد و کیسه های گندم خویش شمرد
و تازه فهمید چه بلایی سرش امده است
رفقا;غیبت دروغگویی نگاه حرام بی احترامی به والدین و ...
که امروز برای ما خیلی عادی شده
نکند که مثل ان موش اعمالمان را بر باد دهد
و وقتی ما سر حساب شویم که دیگر...
اگرهمه مردم دوستدار علی بودند خداوند به هیچ وجه جهنم را خلق نمیکرد و نقل میکنند که:
روزی با عده ای از مسلمانان بیرون مسجد نشسته بودیم که ناگاه
چهار سیاه پوست را مشغول حمل جنازه ای دیدیم خواستیم که متوفی را بشناسیم
پارچه ای که روی او کشیده شده بود گشودم و به علی گفتم:
این شخص "رباح" غلام سیاه پوست بنی نجار است
علی با دیدن اوگفت:
یا رسول الله هر وقت که این غلام مرا مشاهده میکرد شاد میشد و
میگفت علی جان من تو را دوست دارم
وقتیکه این سخن را از علی شنیدم احساسی دیگر به من دست داد و
دستور دادم که جنازه را غسل دهند و سپس لباس خود را به عنوان کفن به او پوشاندم
همگی برای تشییع جنازه راه افتادیم. در بین راه صدایی
عجیب از اسمان بلند شد به علی گفتم:
علی جان میدانی چه صدایی است؟
این صدای نزول هفتاد هزار فرشته از اسمان بود که برای همراهی
جنازه این محب تو به زمین امده اند
جنازه غلام را با دست خود در قبر گذاشتم و صورت او را بر خاک نهادم و
سنگ لحد را چیدم و گفتم:
یا علی نعمت های بهشتی که بر این غلام رسید
همه به خاطر محبت و عشق به توست
روزی بر علی ابن ابیطالب وارد شدم
اورا روی خاک خفته دیدم
ردایش از پشت او اوفتاده بود
به طوری که خاک بر پیکر او اثر نموده بود
بالای سر او نشستم تا از خواب بیدار شد
سپس گرد و خاک از بدن و جامه اش زدودم
به او گفتم:
علی جان برخیز و بنشین همانا تو ابوتراب هستی
جالب آن که از ان پس محبوبترین کنیه ها نزد علی(ع)
ابوتراب بود
وهرگاه او را بدین کنیه می خواندند شادمان و مسرور میگشت
بد نیست بدانید که سخنوران در زمان بنی امیه ترغیب می شدند که روی منبر ها علی را بدین
کنیه ناسزا گویندو شهرت او بدین امر را عیب و نقص قرار داده بودند
در آیه اخر سوره نبا می خوانیم:
روزی که انسان انچه را پیش فرستاده میبیند و کافر میگوید
ای کاش ما هم از خاک بودیم
وبعض مفسران میفرمایند منظور از این سخن این است که:
کافران در روز قیامت میگویند ای کاش ما هم شیعه ابوتراب بودیم
روزی با عده ای از صحابه نشسته بودم که به ناگاه علی وارد شد و گفت:
السلام علیک یا رسول الله
در جواب گفتم :
علیک السلام یا امیر لمومنین و رحمه الله و برکاته
علی گفت:
شما که خود زنده اید چرا مرا با این عنوان خطاب میکنید؟
علی جان دیروز در حالی که من با جبریل مشغول صحبت بودم
تو از کنار من گذشتی و سلام نکردی
پس جبریل گفت:
از چه رو امیرالمومنین از کنار ما عبور میکند و سلام نمیکند؟
بخدا سوگند اگر سلام کرده بود ما پاسخش را میدادیم!
علی در جواب گفت:
یا رسول الله من دیدم شما با دحیه کلبی(مردی زیبا رو از بستگان پیامبر)خلوت نموده اید
ومن خوش نداشتم با سلام کردن رشته کلام شما را بگسلم
من او را گفتم:
او جبریل بود ومن از او پرسیدم چگونه او را امیرالمومنین نامیدی؟
جبریل گفت:
خداوند سبحان در غزوه بدر به من امر فرمود که:
بر محمد فرود آی و او را دستور ده که امیرالمومنین علی ابن ابیطالب را
فرمان دهد که در صحنه جنگ بین صفین جولان دهد زیرا که ملایکه دوست دارند
او را در حال جولان در دو صف (صف مسلمانان و مشرکان)ببینند
پس در ان روز خدای تعالی از عالم بالا امیرالمومنینش نامید
بنا بر این تو یا علی:
امیر کسانی باش که در اسمانند
و امیر کسانی که در زمینند
وامیر کسانی که در گذشته اند
و امیر کسانی که باقی هستند
پس
نه پیش از تو امیری بوده و نه پس از تو امیر خواهد بود
زیرا که جایز نباشد کسی که خدای تعالی اورا بدین نام نامگذاری نکرده بدین نام خوانده شود
السلم علی میزان الاعمال
میزان عدل الهی که سر سوزنی انحراف ندارد علی ابن ابیطالب است.نماز اولین و اخرین را بیاورند میزانش نماز علی است.ازحضرت صادق علیه السلام مروی است فرمود موازینی که بر پا میشود تا عبادات و افعال خلق سنجیده شود انبیا و اوصیا یند
در فردای قیامت نماز ما را می آورند ایا شبیه نماز علی است یا نه؟
از لحاظ صفات کمالیه انچه در علی بود در ما چیزی از ان هست یا نه؟
سخاوت شجاعت غیرت و فتوت و کرم و رحم و انصاف ایا در ما هم هست؟
البته نه اینکه مطابق علی باشد انکه محال است نه بلکه رو به جهت مخالف نباشد ای مردم شبیه معاویه نشوید از میزان حق منصرف نشوید اگر دست به حرام دراز کردی مال مردم را خوردی در راه عمر رفتهای که فدک زهرا را که ملک و هدیه مسلم بود غصب کرد و سپس عمر تقدیم مروان کرد
کتاب معاد شهید دستغیب صفحه 109
پیامبر بزرگوار اسلام میفرمایند:
هرکه میخواهد نوح را در عزم
وارادت ادم را در علم
وابراهیم را در حلم
موسی را در هوشیاری
وکیاست عیسی را در زهد و قناعت ببیند
در وجود علی بن ابیطالب بنگرد
پیامبر بزرگوار اسلام می فرمایند:
روزی به عایشه گفتم علی را با لقب سید عرب صدا بزن و او را نزد من بیاور
عایشه گفت:
مگر شما خودتان سید عرب نیستید؟
ومن گفتم:
من سید اولاد ادم
و علی سید عرب است
حلیه الاولیا از ابو نعیم حافظ
پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت شمرید
جوانی را پیش از پیری
سلامتی را پیش از بیماری
ثروت را پیش از نیازمندی
فراغت را پیش از اشتغال
زندگی را پیش از مرگنهج الفصاحه