به گزارش گام سوم، حجت الاسلام و المسلمین تحریری از اساتید به نام فلسفه، تفسیر و اخلاق حوزه علمیه قم، در پاسخ به سوال جمعی از طلاب مبنی بر اینکه آیا افشای مفسدان مانعی دارد؟ گفت: اگر جرمشان ثابت شده باشد مانعی ندارد. وی در ادامه در پاسخ این سوال که آیا این جرم باید در دادگاه ثابت شده باشد یا اینکه اگر جرمش واضح باشد ولی در دادگاه به دلایلی ثابت نشده باشد مانعی ندارد؟ گفت: این مسائل بسته به نظر رهبری دارد که می توان گفت از نظر ایشان مانعی ندارد والا خود ایشان نسبت به این مساله موضع می گرفتند ولی ما دیدیم هیچ موضعی نگرفتند اگر این کار درست نبود با توجه به اهمیت مساله لا اقل باید با کنایه متذکر می شدند.

ایشان در پاسخ به سوال دیگری که نظر ایشان را در مورد جنبه اخلاقی مسئله جویا شد، گفتند: اخلاق حکومتی غیر از اخلاق فردی است و احکام خاص خودش را دارد. امیر المومنین کارگزاران فاسد را اسم می برد و علنا نام می بردند تا کسی جرات نکند به بیت المال دست درازی کند. امر به معروف هر جایی به حساب خودش است.

همچنین حجت الاسلام ثقفی، استاد حوزه و دانشگاه در جواب سوال گام سوم مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود آقای احمدی ن‍ژاد از طریق قانونی وارد مسئله مفسدان می شدند؟ گفت: 30 سال است اینها کشور و قانون را بلعیده اند، 30 سال است اینها قانون را قورت داده اند، حالا ما با آیین دادرسی موضع بگیریم! اینها آیین دادرسی را بلعیده اند! اینجا مشکل قانونی وجود نداشت (که مثلا باید متهم در دادگاه حضور داشته باشد.) کدام دادگاه؟ کدام متهم؟

وی همچنین اظهار داشت: باید به سمت جرم های بزرگ در کشور برویم. مقام معظم رهبری گفتند که بعضی ها به دنبال ساختارند و بعضی ها به دنبال پوسته . آقا می گویند قانون دانان قانون شکن! کسانی که قانون را دور می زنند. باید دنبال اینها بود. اینها باید اینطور افشا شوند. کار آقای احمدی نژاد دستاورد بزرگی بود.تا اصل فساد و ام الفساد در این کشور حل نشود، بقیه هم حل نمی شود، و انتخابات بهترین فرصت برای بیان برخی حرفها است.

مگر مقام معظم رهبری به نامزدها نگفتند که بی انصافی نکنید! مگر ایشان نگفتند که اطلاعات غلط دارید؛ اطلاعات غلط به شما می دهند؛ دارید بی انصافی می کنید؛ اینها از رو نرفتند و ادامه دادند و هنوز هم ادامه می دهند. ایشان وقتی اینچنین تذکر می دهند بالاخره یک ماجرایی وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رجایی رییس گروه اقتصاد انجمن های علمی حوزه علمیه قم در پاسخ به سوال خبرنگار گام سوم مبنی بر اینکه آیا اعلام اسامی مفسدان اقتصادی از جهت اقتصادی فایده ای دارد؟ گفت: بله یک فایده اش این است که امنیت اقتصادی مفسدان به خطر افتد و دیگران نتوانند به راحتی هر کاری که دلشان خواست انجام دهند. فایده دیگرش هم این است که مدیران ارشد هم دست و پایشان را جمع کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که این کار در سیره حاکمان اسلامی هم دیده می شود؟ گفت: بله. امیر امومنین(ع) با شدت در برابر دست اندازان به بیت المال ایستادگی می کردند و می فرمودند: اگر اموال بیت المال را مهر زنهایتان کرده باشید یا با آنها کنیز خریده باشید والله برمی گردانم.

وی همچنین در این مورد که آیا این کار وظیفه رئیس حمهور است گفت: ممکن است بگویید این وظیفه، وظیفه قوه قضاییه است ولی اگر این قوه قضاییه شهامت لازم را به خرج نداد تکلیف چیست؟ همه باید ساکت بنشینیم؟ ببرند و بخورند.

وی در بیان خاطره ای در این مورد گفت: من در یکی از جلساتی که مدیران بانکها با یکی از مسئولین رده بالا داشتند حضور داشتم. ایشان به بانکها اعلام کرد لیست تمام کسانی که تسهیلات بالای 10 میلیارد گرفته اند و تا کنون برنگردانده اند را اعلام کنند تا سبب برنگرداندن پولها ، مشخص شود. اگر در طول پروژه با مشکل مواجه شده اند به آنها کمک شود و اگر این پول را خورده اند وبنای برگرداندن ندارند اقدام شود. اسمها یکی یکی آمد . یکی از این آقایان 25 میلیارد تسهیلات گرفته بود. وقتی به او گفتند تکلیف این پولها چه می شود؟ نسبت به 5 میلیارد گفت: ما با هم بی حسابیم، چون همین که من آمده ام از بانک شما وام گرفته ام تبلیغی است برای باتک شما، لذا با هم بی حساب می شویم. این مملکت علوی است؟

همچنین دکتر عباسی معاونت آموزش حوزه علمیه قم در مورد مناظره 13 خرداد گفت: به نظر می رسد این مناظره یک نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شود. بعضی از مشکلاتی که در طی این سی سال در نظام مدیریتی کشور پیدا شده بود با این صراحت گفته نشده بود. چنانچه دکتر هم در صحبتهایشان اشاره کردند یک حلقه بسته مدیریتی در این سال ها شکل گرفته بود که اجازه وارد شدن به دیگران را نمی داد. انتخابات قبلی به معنای شکسته شدن این حلقه بود. طبیعی است که این مجموعه تصمیم بگیرند دوباره یک سری افراد را برگردانند. آقای احمدی نژاد نشان دادند که شخص خاصی در مقابل ایشان نیست بلکه یک مجموعه در مقابل ایشان صف کشیده اند.

وی در مورد مطرح شدن اسامی مفسدین اظهار داشت:البته شاید یک مقداری غیر متعارف باشد. ما باید عقبه این کار را بررسی کنیم تا ببینیم چرا آقای احمدی نژاد ناچار شد به این شکل که امروز دیدیم وارد این قضیه شوند. ما می بینیم طی این چهار سال تقریبا تمامی تشکیلاتی که در اختیار آن مجموعه مدیریتی بود از رسانه ها و بانک ها و ابزارهای قدرت و اقتصادی در پی ضربه زدن به انتخاب مردم بوده است. امروز هم این ها با صراحت تمام بر ضد ایشان تبلیغ می کنند. آقای احمدی نژاد خواستند نشان دهند که پشت صحنه انتخابات دهم کیست و چه کانون هایی دارند صحنه گردانی می کنند. اگر ایشان می خواستند به صورت مطلق و با ابهام سخن بگویند قاعدتا مورد اشکال قرار می گرفتند که این ها توهم و توطئه است. برای روشنگری نیاز به نام بردن بود. اما به نظر می رسد کسانی که اشکال می کنند باید یک بار دیگر این مناظره را دقیقا ببینند، چون غیر از بخش ابتدایی که ایشان مجبور بود نام ببرد در سایر موارد در برابر اتهاماتی که به ایشان وارد می شد ایشان مجبور بود برای رفع اتهامات اسامی افرادی را ذکر کند.

وی همچنین در مورد اتهامات پایانی میرحسین موسوی اظهار داشت: آقای موسوی در تمام مدت مناظره سخن اثباتی نیاورده بودند. عده ای از اتهاماتی که قبلا هم در طی این چند ماه گفته بودند را مرور کردند. و چون در پایان مناظره ایشان به عنوان یک چهره ضعیف و مستاصل و ناتوان در مقابل آقای احمدی نژاد ظاهر شد طبیعی است که چاره ای ندارد جز اینکه برگردد و یک بار دیگر مصادیقی از آن اتهامات را بیان کند. این یک حرکت طبیعی است برای شخص ناتوانی که در حال ترک مناظره است. و این جای نگرانی نیست چون برداشت کلی مردم از مناظره این بود که عرض کردم. فرصت برای آقای احمدی نژاد باید منظور شود تا جبران کنند. همین اتهامات را آقای موسوی در مناظره با آقای رضایی تکرار کردند که طبعا خود یک تخلف محسوب می شود.

وی با تاکید دوباره از بر ذکر اسامی مفسدین گفت: این اتفاق گر چه غیر متعارف به نظر می رسد ولی جراحی ای است که باید در انقلاب اسلامی صورت می گرفت. برای بعضی از محترمین به خاطر احترامشان حریمی ایجاد کردیم که بعضی به نام آن ها در حوزه حرمت آن ها وارد شدند و از این حرمت سوء استفاده کردند به گونه ای که امروز به خودشان اجازه می دهند با انتخاب مردم بازی کنند. کسانی را تخریب بکنند که آن ها را از صحنه مدیریت کشور بیرون خواهند برد و کسانی را خواهند آورد. حتی بعضی از آقا زاده ها چنین تعبیراتی دارند که فلان شخص را ما آوردیم یا فلان کس را می بریم. این ها نشانه این است که کسانی دچار توهماتی شدند که ملت باید جواب این توهمات را بدهد و نشان دهد که اجازه نمی دهد کسانی برای خودشان در حوزه مدیریـتی کشور حق قائل باشند و طبعا ممکن است تبعاتی هم داشته باشد که ملت حاضر به پرداخت آن هست.

حجت الاسلام و المسلمین معصومی نیا از اساتید حوزه و مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشکده اقتصاد تهران، نیز در پاسخ به سوال خبرنگار گام سوم مبنی بر اینکه کلیت مناظره را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: من نظرم این است که اشکالاتی داخل نظام وجود دارد که باید اصلاح شود. همیشه نظام های دینی دارای یک آسیب هایی هستند و می شوند که اگر این آسیب ها راه حلی برایش اندیشه نشود می تواند ضربات اساسی به نظام وارد کند. در زمان صدر اسلام این اتفاق افتاد. انقلاب اسلامی هم با اینکه اتفاقات عظیمی در آن افتاد ولی متاسفانه مثل موارد دیگر یک سری افراد که داخل نظام بودند علاوه بر نقاط قوت نقاط ضعفی هم دارند. این پدیده خطرناکی است که در نظام ما هم رخ داد و مردم هم از آن ناراحت بودند ولی در این مناظره اتفاقی که افتاد این بود که یک نفر از درون نظام این مساله را بیان کرد و این مطلب از این جهت مبارک است. علیرغم اینکه سالها پیش مقام معظم رهبری مبارزه با رانت ، نو کیسه ها و ...را مطرح کرد ولی اصلا جدی گرفته نشده بود. ایشان باید خدمات نظام را پر رنگ می کرد ولی راجع به افراد ما باید افراد را از نظام جدا کنیم تا آسیب پذیری کمتر شود ما نباید بگوییم آقای هاشمی مساوی نظام است.

وی خاطر نشان کرد به نظر من دولت دوره جنگ قابل دفاع است ولی آقای موسویِ امروز را ما تایید نمی کنیم. به طور قاطع می گویم به خاطر نیروهای دگر اندیشی که امروز دور آقای موسوی جمع شده به هیچ عنوان صلاح نیست که روی کار بیاید. ما بیشتر به عقبه کنونی ایشان ایراد داریم. عقبه ای که ایشان را روی کار آورده که آقای احمدی نژاد گفت که شما خودت نیستی نماینده کسان دیگر هستی. بین ارزش های خود نظام و خراب کاری های افراد تفکیک کنیم. الان یک سری ناراحتی ها بین خودی هاست که چرا خدمات نادیده گرفته شد. البته ما می دانیم. سه ماه است که کلا فضای تخریب علیه دولت است و آقای احمدی نژاد آمد که فضای تخریب را جواب بدهد و هنرش این بود که خط تخریب را برگرداند و واقعا به حق، عقبه آقای موسوی را گفت که مناسب با شخص آقای موسوی نیست و دوم خردادی ها آورده اند. افرادی که محکوم نظام هستند و ولایت فقیه را قبول ندارند و به چه کمر بسته اند که دارند از آقای موسوی حمایت می کنند.

خبرنگار گام سوم از ایشان در مورد ادعای حامیان موسوی مبنی بر مرگ اخلاق سوال کرد که ایشان جواب دادند: حرف هایی که خودشان در افواه مردم ایجاد می کنند بد اخلاق ترین کارهاست. خود این ها سه ماه است که ناجوانمردانه دولت را تخریب کرده اند. آقای میر حسین عزیز که ما دوستش داریم و واقعا نگران او هستیم و دوست داشتیم وارد عرصه نمی شد، چهره اش آسیب دید و مخدوش شد. ایشان آمد و ناجوانمردانه این دولت را تخریب کرد. دولتی که آقا این همه از خدمتشان تقدیر کرد آقای میر حسین و خاتمی و هاشمی یک کلام از خدمتشان به زبان نیاوردند. خوب این یک تخریب ناجوانمردانه است. این تخریب نیست؟ فقط فعالیت آقای احمدی نژاد غیر اخلاقی شد؟ چرا آقایان مدافع اخلاق آن را نمی گویند. آن که زودتر اتفاق افتاده بود!

چهار سال هیچ کدام از آقایان هاشمی، خاتمی، موسوی از خدمات دولت نگفتند و تخریب ناجوانمردانه کردند. این غیر اخلاق نیست فقط چند نفر را که ایشان نام آورده بد اخلاق شد. چهار سال در زمان آقای هاشمی ندای مخالفین شنیده نشد ولی الان در دوره این دولت این همه اتهام ها و...صورت گرفت. آقای احمدی نژاد باید اسم روزنامه ها را می گفت. چهار سال روزنامه اعتماد ملی، دنیای اقتصاد، حیات نو و...در مقابل دولت هستند و هر چه خواستند گفتند و تخریب کردند. این بد اخلاقی نیست؟ خنده آور است که می گویند آمد ناموس مردم را نشان داد در حالی که موسوی زنش را همراهش همه جا می برد جلوی مردم. خانم آقای موسوی در مقابل این حرف آقای احمدی نژاد هیچ دفاعی از خودش نکرد، تازه آقای احمدی نژاد اسم هم نبرد. خودش گفت خانم من است ولی آقای احمدی نژاد خواست بگوید شما که می خواهی رئیس جمهور بشوی نگاه کن خودت را. این اولین دروغ. بدون مجوز وارد دانشگاه می شود. خانم ایشان نیز هیچ دفاعی نداشت. اگر می داشت می گفت. تو سایت ها فقط گفته آن روزی که من مبارزه می کردم شما کجا بودید؟ کارهای قرآنی داشتم و...البته آقای احمدی نژاد هم عیب هایی دارد مطلق که نیست. اما الان دو جریان ضد انقلاب و تهدید کننده انقلاب علیه ایشان متحد شده اند. آقای احمدی نژاد رمز موفقیتش این است که بیاید واقعا ولایت مدارانه با تعبد به رهبری در خط نظام حرکت کند و هیچ شائبه دیگری در کارش نباشد. ما که داریم تلاش می کنیم همه خواستمان این است و توقعمان این است که تا آخر در خط رهبری باشد چون ما عاشق رهبری هستیم و ما به خاطر رهبری از ایشان، حزب اللهی ها و انقلابیون حمایت می کنیم و آقا را در خط امام می دانیم و راضی به خط ایشان هستیم. آقای احمدی نژاد در راستای این که گفتیم باید یک پالایش نیز در نیروهای پیرامونی خود بکند و از پتانسیل طلاب به طور کامل استفاده کند و البته این کار را در چهار سال گذشته به طور کامل انجام نداد متاسفانه.


X