عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نحوه آزادی ملوانان انگلیسی در دولت هشتم و نهم را با استناد به اسناد موجود اعلام کرد.

حسن مسلمی نائینی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در مناظره تلویزیونی بین احمدی نژاد و موسوی، موسوی در خصوص لطمه به حیثیت کشور در ارتباط با سیاست خارجی دولت نهم اظهاراتی داشت، گفت: موسوی شاهد مثال خود را نحوه آزادی ملوانان انگلیسی برشمرد. هر چند که مردم به خوبی در ذهن دارند که چگونه آزادی آن ملوانان افتخار بزرگی را نصیب کشور کرد. به نظر می‌رسد موسوی از این جریان بی اطلاع بوده و یا خود را به بی خبری زده تا از این موضوع استفاده تبلیغاتی کنند.

وی با بیان اینکه در دولت هشتم در روز دوشنبه 1 تیر 1383 ملوانان انگلیسی به مدت 3 روز به اسارت گرفته شدند و در تاریخ پنج شنبه 4 تیر 83 آزاد شدند، گفت: در دولت نهم 15 ملوان در روز جمعه 3 فروردین 1386 بازداشت شدند و پس از 13 روز در تاریخ چهار شنبه 15 فروردین1386 آزاد شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره برخورد دولت انگلیس درباره آزادی ملوانان در دولت هشتم و نهم گفت: در دولت هشتم پس از آزادسازی ملوانان انگلیسی وزارت خارجه انگلیس سفیر جمهوری اسلامی در لندن را برای ارایه توضیح درباره حادثه بازداشت ملوانان انگلیسی احضار کرد و نفر دوم سفارت انگلیس در تهران "ماتیو گلد " ضمانت مکتوب داد که دیگر به مرزهای ایران تجاوز نکنند، اما در دولت نهم پس از آزاد سازی ملوانان انگلیسی تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس در نامه‌ای به وزارت امورخارجه کشورمان اعلام کرد دیگر اقدام نظامیان انگلیسی تکرار نخواهد شد.

وی گفت: در دولت نهم رئیس جمهور دقایقی پیش از اعلام خبر آزادی این ملوانان، به افسران عالی رتبه‌ای که این ملوانان را دستگیر کرده بودند، نشان شجاعت اعطاء کرد در حالی که در دولت هشتم هیچ اقدامی در این زمینه صورت نپذیرفت.

وی درباره نحوه آزادی ملوانان انگلیسی در دولت هشتم و نهم گفت: در دولت هشتم پس از عذرخواهی آنان و به نمایش گذاشتن آنها در تلویزیون در حالی که چشمانشان بسته شده بود، با لباس نظامی به سفارت تحویل داده شدند اما در دولت نهم رئیس جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس خبری اعلام کرد " ملت کریم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران در عین اقتدار برای محاکمه نظامیان انگلیسی، این 15 نفر را مورد بخشش قرارداد و با کت و شلوار بجای لباس نظامی به سفارت تحویل داده شدند.

وی درباره برخورد دبیرکل سازمان ملل با آزادی ملوانان انگلیسی در دولت نهم گفت: دبیرکل سازمان ملل پس از آزادی ملوانان انگلیسی اعلام کرد که تشکر و قدردانی از رئیس جمهوری و ملت عزیز ایران سبب عفو ملوانان و ابراز امیدواری از تکرار نشدن چنین حوادثی می‌شود.

وی درباره نظر سیاستمداران خارجی درباره عملکرد دولت هشتم در آزادی ملوانان انگلیسی، اظهار داشت: در دولت هشتم کریستفر راندل، از دیپلمات‌های ارشد سابق انگلیس در تهران اعلام کرد که رابطه بین ایران و انگلیس در وضعیت محکمی قرار دارد، لذا این مسأله به سرعت حل و فصل می‌شود.

وی درباره نظر سیاستمداران خارجی درباره عملکرد دولت نهم در آزادی ملوانان انگلیسی، گفت: جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد اذعان کرد که ایران با آزادی 15 ملوان انگلیسی به عنوان هدیه عید پاک (و تولدپیامبر اسلام (ص))، یک پیروزی سیاسی را هم در ایران و هم در سطح بین المللی به دست آورد. بر خلاف انتظار، ایران از این بحران به شکل برنده ظاهر شد: برنده شدن اولا در نتیجه اقدام آن با دستگیری این گروگان‌ها و بار دیگر برنده شدن در نتیجه تصمیم یک جانبه خود برای آزادی آنها بود.

وی با بیان اینکه درباره آزادی ملوانان از نظر خبرگزاری‌ها پس از آزادی در دولت هشتم چیزی مشاهده نشد، گفت: پس از آزادی ملوان‌های انگلیسی در دولت نهم روزنامه القدس العربی نوشت " ایران در دو بعد نظامی و دیپلماسی بر انگلیس پیروز شد. " روزنامه انگلیس ایندیپندنت نتایج این تصمیم را کسب تحسین بین المللی و پیروزی تبلیغاتی برای آزادی ملوانها و قرار دادن انگلیس در موقعیت مدیون در برابر خود، اثبات مجدد نقش خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای که توانایی ضربه زدن به منافع آمریکا و انگلیس را دارد و کسب حمایت بالقوه در مسائلی از جمله در مسئله هسته‌ای به علت نتیجه مطلوب آزادی این نظامیان برشمرد.


دسته ها :
X